Thursday, 28 April 2011

La Syrie....(Finished Studying)

Hii all....
   Kita sambung ea....huhuhu...selepas aq tamat persekolahan,aq ambil kputusan untuk bekerja,dan tidak mahu sambung belajar....aq menolong ayahku di kebun sementara menunggu keputusan SPM...Cuaca yang panas,hujan...sering mngundang keletihan...namun,aq gembira kerana dapat membantu ayahku,..selepas keluar results SPM ayah ku ada bertanya.,...."Alang,kau x nak smbung blaja ke?"..Sememangnya aq menjawab yang aq tidak mahu smbung blaja...ayahku tidak membantah....
    Tugas seharianku,pagi ke kebun,tghari rehat,dan ptg kembali semula ke kebun...hanya pada waktu malam sahaja aq dapat berjumpa kawan2 ku...kdg2 aq merasa bosan pula...huhuhu,sehinggakan ibu tiriku menyedarinya dan mengajak aq melawat saudara di kampung iaitu di Kelantan...aq tidak pernah ke Kelantan..Bagaimanakah suasana kampung di sana jika dibandingkan dengan suasana kampung di Negeri 9 ini...
   Aq tidak menolak,aq menaiki keretapi ke sana,bersama adik2 aq,dan ibu tiriku...pertama kali naek keretapi...huhuhu....perjalanan yang mengambil masa hampir 12 jam itu amat memenatkan...Aq bertolak pada pukul 5 ptg dan smpi hampir pada pukul 7 pagi...Suasana di sana amat berbeca,celoteh orang2 di sana sangt riuh...dan bahasa kelantan yang memang aq sendiri x faham...hahaha....tp wat2 faham je la...sesampai di rumah saudaraku,aq terharu dgn layanan mesra yang diberi oleh mereka,...walaupon pertama kali kenal dan jumpa,tapi mereka sgt peramah....itulah keluarga Che Yusoff...
   Cadangan awal ibu tiriku ingin melawat selama seminggu tertangguh pula...kerana aq x sihat...dan setelah berubat secara kampung,aq mnghidap penyakit kayap...seram jadinya bila dikatakan penyakit tu boleh membawa maut....aq dinasihatkan berubat berterusan slama 3 ari,sedangkan ibuku terpaksa pulang bersama adik2 ku yg len...jadi tinggallah aq seorang di sana bersama saudara yg baru ku kenal...aq nie pemalu...huhuhu...penyakit tu makin merebak,..sehinggakan aq x bole bgn...dan haya terbaring saja...sngt skit...di situ la aq berkenalan dgn anak pak cik saudaraku iaitu merangkap sepupu tiriku...Diela...
    Aq berkenan dgn lemah lmbut nye dan kdg2 kasar jgak ble ngn adik2 nye...tp aq ske ble dye jage aq...jge makan minum,...suke la ble tgk dye...hahahha....dye ingin mengambil SPM tahun tuh...penyakit yg aq alami sembuh setelah 3 bulan aq di sana....faham gak la da bahasa kelantan..huhuh....aq berterus terang tntang perasaan ku pada diela...tapi dgn utus surat je la...malu kot...dia cantik,baik...sdgkn aq nih...ape je la yg de...
    Namun,cubaan ku tidak sia2...bila dia juga mengatakan yang dia juga suka kan aq...sejak itu kami sering utus surat...walaupun duk satu rumah jek..hahaha..lawak kn....kemudian,secara rasmi dye telah menjadi kekasih ku..iaitu sbulan sblum ku pulang ke kg halaman di n9...aq rsau,kerana pertama kali bercinta jarak jauh...aq tetapkn pmikiran positif pada dye.,...prasaan syg smakin bertambah bile dye sndiri melafazkn syg dan cinta dye,...dan menjanjikn hubgn kami akan berkekalan kelak...aq yakin dan percaya...genap 3 bulan,aq pon pulang ke kg halaman,...aq anggap perpisahan ini bukan tuk slamanya...kerana aq akan kembli menemuinya...kerana aq amat mnyayanginya....'sayang,sehingga sekarang abang xkn lupakan kenangan antara kita...Che Norfadhilah Che Hassan'....
akan bersambung....:-)

Saturday, 23 April 2011

La Syrie....(Love)

Hiiii again.....
     Cinta....Cinta tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan dan perkahwinan juga tidak semestiya menoktahkan titik akhir kepada percintaan.Kesetiaan akan mengikat cinta,kecurangan akan meranapkan segala kemanisan cinta.Sesebuah perkahwinan akan menjadi indah jika cinta terus bersama.Satu-satunya cara agar kita memperoleh kasih sayang ialah jangan menuntut agar kita dicintai,tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.
     Aq kenal aza dari sekolah rendah...kami memang mesra...kawan yang sgt baik bg ku...aq hanya mengutus surat pd dye,...dan sminggu kmudian dye akan membalas...pelbagai usaha yang kulakukan untuk memikat hatinya...sememangnya,sudah lama ku menanti jawapan dr dye...sehinggalah pada satu hari tuh...aq bersama dia,dan juga rakan2 sekelas yg lain,mengikut rombongan ke terengganu...
     Aq memberanikan diri untuk bersemuka dan membincang kn status kami...kerana sblum ni aq hanya gunakn surat sbg perutusan kami...Nampaknya,segalanya sprti yang aq impikan,....dia menerimaku seadanya...betapa hepi nya aq masa tuh,,.dalam bas,...menjerit gak la..hahahha....kami smakin rapat...namun..
     Cinta pertama ku terkandas,atas kesilapanku...aq akui bahawa aq mmg sygkn dia...tapi,aq bersalah kerana menduakanmu sayng....maafkn aq....kenangan hanya tinggal kenangan...impian bersama aza tidak tercapai...Roslizawati,aq khilangan cinta pertama ku kerana bersama liza...dan akhirnya aq khilangan kedua2nya...aq redha,mungkin ini balasan yang harus kuterima...aq meneruskan pelajaran ku...tapi sehingga sekarang aq msih mengingati mu...biarpun kta jauh di perantauan,cinta pertama tetap akan ku kenang...  
    Form 5,aq mngikuti kursus bahasa inggeris...aq kenal ramai kawan...de sorang mamat nih,aq pon lupe name dye da...masa kursus tuh,dilarang membawa fon...tapi,sebabkn aq bru je bli fon,...aq bwk la jgak...bangga la konon nye...huhuhu...mamat tu sblik ngn aq...dye crte yg dye de masalah ngn awek dye...dye nk kol awek dye...lalu,aq pon bg dye pinjam fon aq...dye pon kol awek dye....ntah pe yg mamat tu ckp kat awek dye,aq pon xtau...abis je kursus tuh,de satu pnggilan yg x dikenali,...aq cuba kol blik,rupa2 nya awek si mamat tuh...hahahha...Aisyah name nye...kami pon berkenalan...msj je la,..jmp x pon...huhuhu....
    SPM semakin menghampiri,...percubaan SPM ku sangat mngecewakan...aq risau,dan belajar bersingguh2...aq lebih meminati subjek matematik...aq lenih tekan kn subjek itu,..dan kputusan nya matematik lebih bgus dari subjek2 yang len....aq bersyukur kerana mendapat kputusan yang mmg diluar jangkaan ku...alhamdulillah....
amin....
akan bersambung.....

La Syrie....(High School)

Hiii all...
     Berusia 13 tahun...aq semakin kenal dunia...kenal kawan-kawan...
dan memasuki alam remaja...Setelah kembali ke kampung,ayahku telah berkahwin lagi...iaitu dengan seorang isteri yang ditinggalkan suaminya...dan mempunyai 4 orang anak...ayahku menyara hidupku dan anak tirinya itu...ayahku sememangnya adil..aq hormat setiap kputusan ayahku...Ibut tiriku itu,ku gelar 'mama'...yang berasal dari pahang dan dibesarkan di Kelantan...Aq gembira kerana masih berpeluang merasai kasih sayng dari seorng ibu..
     Form 2,aq telah mula menghisap rokok...satu perbuatan yang amat ku kesali sekarang ni..ayahku tegas dan memarahiku,...namun,sudah terlewat...aq tidak dapat berhenti dari gejala merokok itu...Di sekolah,aq mempunyai ramai kawan...aq seorang yang periang...tidak pernah aq berduka,malah sentiasa suka dan gembira ketika bersama teman-temanku...sehinggakan guruku,pernah melabelkan aq dengan panggilan 'talkertive'...hahhaha...
     Antara kawan-kawanku itu,aq piang rapat dgn rakan sekelas,dan sekampungku...fazrin...bergeliga otaknya...dulu,kami akan bersama kemana saja,sampaikan rakan kami yg lain gelar kami beradik kembar...huhuuh...itu yg laki2...yg prmpuan plak..aq suka mngacau,mngusik tiga sahabat nih...ecah,yati dan terutama aza...
ecah@indon...yati@boyo...dan aza@kering...hahahha...ada sje gurauan dan usikan yang aq lakukan pada mereka semasa di sekolah...kenangan yang sememangnya tak dpt ku lupakan...
      Namun,ketika aq berusia 15 tahun,aq sudah mula menaruh harapan pada aza...seorang yang pemarah,...hahaha...yang comel...dan setiap kelakuannya sering mngusik hati ku...kau lah yang bernama NurAzamimah Ngadiman...
     PMR,,...amat menakutkan bagiku...akhirnya keputusanku tidak memuaskan hati ayahku...aq dimarahi,..permintaan ku untuk msuk blaja ke asrama penuh ditolak oleh ayahku....aq kesal,...dan aq terpaksa trus bersekolah lg di skolah yang sama...iaitu SMK Lui Barat...
Namun,kputusan ku itu membolehkan juga aq untuk mngambil jurusan sains tulen semasa di form 4...Dari kecil aq bercita2 ingin mnjadi akauntan,namun kerana desakan ayahku,aq mngambil jua jurusan sains yang aq memang tak minat...
    16 tahun...umur yang membuatkan aq memikirkan soal cinta...
akan bersambung....hihihihi

Thursday, 21 April 2011

La Syrie....

Assalamualaikum....
        Hiii....Syamiroul Azizi bin Samsuri....nama ini telah diberi oleh ayahku setelah aq dilahirkan di muka bumi ini...Aq adalah anak ketiga daripada 5 beradik kandung...Yang sulung iaitu akak aq..Syamsheida binti Samsuri(26)...kemudian abgku yang bernam a Syamiroul Azzam(24)...dan ketiga adalah aq sendiri...Yang ke4 adalah adik perempuanku Syamimi Elsha binti Samsuri(20)...dan yang bongsu adalah lelaki iaitu Syamiroul Azmi bin Samsuri(18)...
        Aq adalah anak jati Negeri Sembilan iaitu dilahirkan di Hospital Kuala Pilah,Negeri Sembilan...5 September 1989 merupakan tarikh lahir ku..Mak ku Azmah binti Mahat...yang masih lg bekerja iaitu sebagai housekeeping di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur....dan ayah ku Samsuri bin Udin bekerja sebagai aircrew instructor di akademi TUDM di bandar Ipoh,Perak...
        Dulu dari kecil aq dibesarkan di Negeri Sembilan iaitu di Kg Baru Air Hitam,...sehinggalah aq berumur 7 tahun...setelah mak dan ayahku berpisah...aq telah berpindah di Seberang Prai,Pulau Pinang...kerana ayahku telah ditugaskan bekerja di sana...dahulu ayahku adalah TUDM...tapi sekarang da pencen...aq rasekan yg aq akan kehilangan kasih sayang dari seorang ibu..tapi tidak...ayah ku telah mencari ibu bagi menjaga kami semasa di sana...ibuku atau ibu tiriku Rosliza binti Abdul Munin...dan aq mendapat adik tiri perempuan yang bernama Syameeza Natasya binti Samsuri (14)
        Aq dibesarkan di sana dan bersekolah di SK Bagan Ajam sehingga aq berumur 11 tahun...ayah ku pencen masa tuh,dan ayahku juga tidak lagi bersama ibuku...selepas itu kami pulang ke kampung di Negeri Sembilan...kemudian aq ditukarkan sekolah di kampung iaitu Sk Ayer Hitam...Ayahku menjadi peneroka di kampung...dan pada masa yang sama,aq dan abg juga bersama adik lelaki ku membantu ayahku selepas pulang dari sekolah....kadang2 aq mngeluh,kenapa aq hidup sebegini...sentiasa penat...tp setelah berfikir,kenapa tidak aq menolong ayahku,...kerana jika bukan anaknya siapa lagi yang dia boleh harapkan....Aq bersyukur kerana sekurang2 nya dari kecil aq telah kenal erti susah...ayahku bnyk mengajar ku agar menjadi insan yang berguna....menjadi insan yang tidak di benci...namun apapun yang terjadi,...aq tetap sayang kn family ku,...tanpa nya siapalah aq...
sekian saja tuk kali ini...:-)
akan bersambung...